... je naslov ene od vsebin za izboljšanje komunikacije v družini, ki jih ponuja program družinskih centrov Mozaik mladosti in izkušenj Ljudske univerze Šentjur in Mladinskega centra Šentjur. Družinski centri so programi za podporo družini, ki jih podpira Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, del njih tudi Občina Šentjur.
Vsakodnevno deskanje po spletu brez ciljev, igranje računalniških iger, pregledovanje elektronske pošte, nenehno preverjanje sporočil in objav na družabnih omrežjih, blogih, elektronskih časopisih, novicah ipd. predstavlja vse večji del življenja. Ob tovrstnih aktivnostih so otroci tihi, mirni, starši se lahko posvetijo svojim opravkom, zato vse premalo pomislijo na nevarnosti. Računalnik ali pametni telefon na sebi ne nosita opozorilne nalepke, da lahko povzročita zasvojenost - kljub dejstvu, da so zaradi zasvojenosti že bile smrtne žrtve, ko so ljudje zanemarili najbolj nujne funkcije za življenje.
Da bi lahko težavo odpravili, jo moramo najprej prepoznati. In to je težko storiti, če jo imamo poleg družinskih članov tudi sami. A pogosto smo starši tisti, ki se težko ločimo od računalnika. Največja nevarnost pretirane in nepremišljene uporabe vendarle bolj preti otrokom in mladostnikom, ki danes odraščajo ob sodobni tehnologiji in vse manj časa preživijo na prostem. Alenka Tacol, univ. dipl. psih. je s predavanji staršem otrok in mladostnikov pogosto postavila ogledalo, v katerem se je marsikdo prepoznal. Spregovorila jim je o slabostih pretirane uporabe računalnika.
V drugem, virtualnem svetu
Predšolski otroci namreč napačno dojemajo nasilje in le stežka ločijo med resničnim in izmišljenim, virtualnim svetom. Tako je prišlo že do številnih nasilnih situacij, ko otroci preprosto niso razumeli, da drugemu v resnici prizadenejo bolečino, saj se v računalniških igrah vse lepo nadaljuje. Zaradi računalnika se otroci premalo gibajo, prišlo pa je celo do fenomena »izgube dvorišča«. Tudi ko so skupaj, se namesto skupne igre vse prevečkrat igrajo vsak s svojim telefonom
Starši morajo biti pozorni predvsem na čas, ki ga otrok preživi pred računalnikom (nujen je dogovor in omejevanje) in na vsebine, ki jih otrok išče preko spleta ali se mu celo ponujajo same. Za najstnike že tako težko obdobje odraščanja zdaj lahko še otežkoči nasilje preko spleta, kjer ima vsak možnost izražati svoje mnenje, skrit in anonimen žaliti in se norčevati iz drugih. Veliko je tudi tveganj in pasti pri uporabi socialnih omrežij, otroci slepo verjamejo v identiteto drugega, ki je lahko povsem izmišljena. Psihologinja je ob tem naštela veliko primerov iz svoje prakse, saj zdravi dva mladostnika, ki sta odvisna od iger in tako ne moreta normalno funkcionirati, med drugim pa je preprečila tudi pobeg od doma deklici, ki je bila namenjena v Romunijo k nekomu z izmišljenim imenom in fotografijo.
Preprečimo pasti sami
In če kljub trudu starši ne uspejo pri otrocih ponotranjiti pravo mero in previdnost pri uporabi računalnika? Jelka Godec je staršem osnovnošolcev pripravila delavnice, na katerih se lahko naučijo otroke zaščititi s pomočjo računalniških nastavitev in programov. Spletni filter je program, ki otrokom preprečuje dostop do neprimerne vsebine na spletu, kot so na primer pornografija, nasilne, sovražne in druge spletne strani s škodljivo vsebino. Noben filter ni 100-odstotno zanesljiv in tehnično bolje podkovani otroci lahko filter prelisičijo. V nastavitvah lahko starši vklopijo/izklopijo starševski nadzor, blokirajo ali omogočijo uporabo določenih programov in igric ter obiskovanje spletnih strani z neprimerno vsebino. Starši lahko tudi časovno omejijo uporabo računalnika, nastavijo varno iskanje v Googlu in varni način predvajanja Youtube vsebin.
Kaj pa prednosti sodobne tehnologije?
Življenja brez sodobne tehnologije si je praktično nemogoče predstavljati. Otrok, ki te možnosti nima, je prikrajšan za široko paleto vzgojnih vsebin, shranjenih na digitalnih medijih (nove izobraževalne metode). Svetovni splet je pomemben sestavni del otrokove socializacije in izobraževanja. Digitalni mediji ponujajo simbolni material za ustvarjanje, uporaba računalnika vpliva na boljši kognitivni razvoj predšolskih otrok, otrok je na tekočem in sprejet v družbi vrstnikov, ki sicer kar hitro izločijo tiste brez možnosti uporabe sodobne tehnologije. Vseeno pa bi naj starši postavili pravila, kdaj in kako lahko otrok uporablja internet, npr. dokler ne napiše domače naloge, rabo spleta pa naj omejijo na določene dneve v tednu (ali ure v dnevu). Zmernost uporabe je še vedno najbolj enostavna in učinkovita metoda preprečevanja zasvojenosti in podobnih težav.
Dobro sodelovanje s šolami
Uspešnih predavanj in delavnic ne bi bilo brez sodelovanja šolskih svetovalnih delavk, ki so imele možnost same izbirati in predlagati teme in vsebine dogodkov. V prvih mesecih šolskega leta so o postavljanju meja pri uporabi sodobne tehnologije poslušali starši OŠ Planina pri Sevnici in OŠ Slivnica pri Celju. OŠ Blaža Kocena Ponikva je izbrala temo o postavljanju meja z vzgojnega vidika: Vaš otrok naj bo svoboden, a ne razvajen, devetošolci OŠ Dramlje pa so z Alenko Tacol spregovorili o pasteh prehoda na srednjo šolo. Predavanja so potekala tudi na Ljudski univerzi Šentjur, starši in stari starši so imeli možnost prisluhniti tudi drugim, nemalokrat občutljivim vsebinam, ki so del življenja. Bogatejši za nova spoznanja so slušatelji po predavanjih že odpirali nove teme, vredne razmisleka in pozornosti.